Store Mosse nationalpark

Mer att göra i Naturum

Här är lite mer saker som man kan göra i naturumet som ligger i Store Mosse nationalpark.

Foto: Camilla Zilo
Foto: Martha Wägeus

Skåda fågel

Vid panoramafönstret mot Kävsjön kan du följa det rika fågellivet från första parkett. Genom tubkikarna som finns i naturum, kan du uppleva fåglarna på nära håll.

Aktiviter för stora och små

Testa dina kunskaper om allemansrätten. Känn på Granfjällsbjörnens päls. Undersök skelett. Spela ett sällskapsspel. Eller slå dig ner i en fåtölj vid vårt referensbibliotek och läs en stund framför brasan.

Lokaler för samlingar, skolor och företag

I naturum finns plats för sammanträden, föreningsmöten etc med upp till 40-50 personer. I köket kan man lätt värma eller kallhålla mat i samband med arrangemang. För skolor finns ett mindre laboratorium och förplatsen vid entrén erbjuder undervisningsutrymme utomhus under tak.

Ta av dig skorna

Vi håller på den typiskt svenska traditionen att ta av sig skorna inomhus. Golvet är varmt och det stämmer bra med den avslappnade atmosfären på naturum och dessutom blir ljudnivån lägre.

Utanför naturum

Grillplats för korven och bänkar för trötta. Nära till fågeltorn och barnens vandringsled Transtigen. Vintertid finns även skidspår i mån av snötillgång.