Norra Kvills nationalpark
Isbelagd skogtjärnFoto: Sigge Sundström

Norra Kvills nationalpark är värt ett besök året runt, oavsett årstid.

Våren

Tidiga mornar i mars-april kan du höra både järpe och tjäder men också sparvugglan visslande om du har tur. Senare i maj finns god chans på tre arter grodjur i sjöarna; vanlig padda, åkergroda och vanlig groda. Spillkråkan är alltid närvarande liksom korsnäbbar, talltita och tofsmes.

Sommaren

Är den tid då parken har flest besökare. Nu blommar skvattrammen intill Stora Idgölen och det doftar gott av honung och varm tallved i sydsluttningarna. I juli-augusti blommar orkidéerna spindelblomster och knärot.

Tjäder

Hösten

Nu har stillheten lagt sig över parken och en vandring är lugn och rofylld. Hackspettar kan ses och höras och kanske skrämmer du upp någon tjäder om du är ute tidigt på morgonen.

Vintern

Vägen fram till parken vinterunderhålls inte i dagsläget men om snötäcket tillåter finns ändå möjligheten att besöka parken med skidor! Ta chansen att se nationalparken i vinterskrud – det är få besökare då och du får ett stycke vildmark för dig själv!