Fulufjällets nationalpark
Träspång över myrlandskap.Foto: Sebastian Kirppu

Vi ber våra besökare att hålla säkert avstånd med tanke på covid-19.

Fulufjällets nationalpark har något att erbjuda året runt. Bad och älgspaning på sommaren, vandra i den vackra hösten och skida över vita vidder på vintern, bara för att nämna några aktiviteter.

Sommaren

Älg

Juni är månaden för att skåda fågel. Då kommer alla flyttfåglar tillbaka och det är liv och sång på hela fjället. I juli-augusti kan sjöarna vara tillräckligt varma för ett skönt bad. Och några dagar runt midsommar, tidigt på morgonen, är Njupeskär helt upplyst av solen. Sommaren är också bästa tiden för utforska djurlivet. På kvällen kan du se både bäver och älg om du är tyst.

VANDRING är bäst att göra juni-september. Räkna med att det fortfarande är snö kvar på fjället i juni. Man kan för det mesta passera runt snöfläckarna, var försiktig om du går över dem, man sjunker lätt ner till midjan! Gå inte ner i Njupeskärsravinen om det är snö kvar på fjällsidorna och på spången. Det är risk för laviner och ras av snö, is och sten.

Hösten

Fjället slår om till sprakande höstfärger. De flesta besökare kommer sommar och vinter, så nu är tystnaden och stillheten en upplevelse i sig. I mitten - slutet av september är höstfärgerna som vackrast. Tänk på att vi ibland kan få snö redan i oktober, så planera in din vandring i tid.

Foto: Sebastian Kirppu

Vintern

Åk skidor, gå snöskovandring eller ta snöskoter längs en markerad vinterled. Njut av solen och varm choklad i snön eller prova pimpellyckan på Rösjön. Nu vilar Njupeskär bakom en enorm isslöja – mycket frestande för isklättrare och otroligt vackert att titta på. Snön kan komma redan i oktober och ligger kvar långt in i maj. I april brukar det vara fantastiska dagar på fjället.

TÄNK PÅ att Njupeskärsleden är en sommarled och på vintern kan den vara mycket hal på sina ställen. Vi rekommenderar inte att gå ner i Njupeskärslavinen, då det är risk för ras och laviner.

Våren

Våren är kort på Fulufjället. Snön ligger kvar långt in i maj. Men nu kommer ljuset tillbaka på allvar och fjällbäckarna och fågellivet vaknar till. Isen lossar från sjöarna på fjället och från Njupeskärs vattenfall och snösmältningen gör att stora vattenmassor fyller bäckar och åar. I mitten av juni är det lämpligt att börja vandra på Fulufjället igen, då har det mesta smält bort och det har torkat upp lite i markerna.