Fulufjällets nationalpark
En grupp hus och en flaggstång syns i fjärran på andra sidan en liten sjö.Foto: Stefan Hamreus

Stugor för uthyrning och rast

På Fulufjället finns flera bra möjligheter till stugboende. Antingen förbokar du en uthyrningsstuga, där du hyr hela stugan. Eller så kan du bo i en övernattningsstuga där vi betalt per bädd. Tänk på att du måste räkna med att dela stugan med andra. Fulufjällets raststugor är som namnet antyder inte till för övernattning, utan enbart för dagrast, eller övernattning vid nödsituationer.

Om upplevelsen

Tänk också på att vara sparsam med veden när du eldar i kaminer. Veden körs bara ut en gång per år, och den ska räcka till många.

Uthyrningsstugor

Rösjöstugorna

Rösjöstugorna är en nationalparkscamp med sex uthyrningsstugor. Här finns bastu och båtuthyrning. Totalt 38 bäddar.

Stugorna har gasolkök, vedkamin och fullständig köksutrustning samt sängar med madrass, filt och kudde. När du bokar stuga kan du även boka den vedeldade bastun som givetvis avslutas med ett svalkande dopp i sjön. Det finns ingen elektricitet. Vatten hämtas i bäcken.

Rösjöstugorna ligger på fjället, 3,5 km vandring från parkeringen vid naturum. Det finns inget annat sätt att ta sig dit än att gå på sommaren. På vintern startar vinterleden vid Brottbäckstugan. Det är då 7 km till stugorna, med skidor, snöskor eller skoter.

I anslutning till stugorna finns tältplatser med möjlighet att använda utedass mm. Dessa kostar 100kr/natt

Harrsjöstugan

Harrsjöstugan är en stuga med fyra bäddar. Samma faciliteter som vid Rösjöstugorna, men ingen bastu.

Harrsjöstugan ligger på fjället, 7 km vandring från parkeringen vid naturum. Det finns inget annat sätt att ta sig dit än att gå på sommaren. På vintern startar vinterleden vid Brottbäckstugan. Det är då 10,5 km till stugorna, med skidor, snöskor eller skoter.

Boka stuga vid Rösjön eller Harrsjön

Lilla Tangsjöstugan

Lilla Tangsjöstugan är en enrummare med fyra bäddar, vedkamin & gasolspis. Ligger ensligt mitt ute i den orörda fjällnaturen. Fin vandring från Brottbäcksstugan, cirka 10 km över fjället.

Enkel utrustning för självhushåll. Vatten hämtas ute. Utedass. Ingen elektricitet. Husdjur är OK.

Strax intill ligger övernattningsstugan Tangsjöstugan, med 12 bäddar. Till Altarringen är det 2 km vandring.

Björnholmssätern

Björnholmssätern ligger längst söderut i nationalparken. Stuga utan el men med kamin. Vatten hämtas i ån.

Övernattningsstugor

På Fulufjället finns flera övernattningsstugor som är öppna året runt. Här får du vara beredd på att dela stugan med andra. Vi tar betalt för övernattning per bädd - 200 kronor/bädd. Personer under 16 år halva priset. Dagsnyttjande 40 kronor per person.

Betala med swish eller banköverföring. På naturum kan du betala för boendet kontant eller med kort.

Övernattningsstugor från söder till norr:

• Björnholmsstugan, 12 bäddar
  • Tangådalsstugan, 3 bäddar
  • Tangsjöstugan, 12 bäddar
  • Bergådalstugan, 4 bäddar
  • Rörsjöstugan, 6 bäddar.

I alla övernattningsstugor finns enkel köksutrustning.

Övernattningsstugor med gasolspis - Rörsjöstugan och Tangådalsstugan.

Övernattningsstugor med enbart ved - Björnholmsstugan, Tangsjöstugan, Bergådalsstugan.

Övernattningsstugorna är öppna året runt. Betala med swish eller  banköverföring. På naturum kan du betala kontant eller med kort.

• Bankgiro: 5050-5858
  • Swish: 123 69 35 266

Raststugor

Våra raststugor är inte till för övernattning. I raststugorna finns kamin, ved, yxa och såg. Från norr till söder: Björbäcksstugan, Njupeskärstugan, Brottbäcksstugan, Harrsjöstugan, Rörsjöstugan, Lorthånkojan, Särnmansstugan, stugan vid Klortjärn, stugan vid Risdalen, Göljåstugan, och stugan vid Morbäckssätern.

Obs! Kom ihåg att du är skyldig att ta med dig dina sopor ut ur nationalparken. Lämna stugorna rena och fina.

Vindskydd

Våra vindskydd är inte till för övernattning. Vindskydden är av slogbodstyp med vedförråd, eldstad, yxa och såg. Tre stycken finns strax väster om Brottbäcksstugan, ett längs leden vid Göljåns dalgång och ett på leden mot Rösjöarna från naturum.

Obs! Kom ihåg att du är skyldig att ta med dig dina sopor ut ur nationalparken. Lämna vindskydden rena och fina.

Hela året