Kosterhavets nationalpark
Fyrplats på klippa, Ursholmen.Foto: Anders Tysklind

Kosterhavets nationalpark är värt att besöka oavsett årstid. Här följer några tips på vad man kan göra under olika årstider.

Vår

Spana efter strandskatan och lyssna till ejdrarnas ”aouh” när de samlas i stora flockar i vikar och sund. Gå omkring bland hav av blå- och vitsippor eller ängar med orkidéer.

Knubbsäl

Sommar

Bada och snorkla, fiska strandkrabbor från bryggan. Gå längst stränderna och leta efter blommande martorn, kostertistel. Ta en båttur ut i ytterskärgården och titta på sälar.

Höst

Paddla kajak i det ännu ljumma havet, njut av stillheten efter en intensiv sommar. Har du tur dyker det upp en säl alldeles vid kajaken eller så ser du ryggfenan på en tumlare som bryter vattenytan.

Vinter

Vandra längs stränderna och leta efter äggkapslar från rocka, musselskal och annat som stormarna kastat upp. Spana efter havsörn eller havssulor och stormfåglar som hårda vindar för in mot kusten.