Pieljekaise nationalpark
Landskapsvy över lågfjällsområde.Foto: Länsstyrelsen Norrbotten

Pieljekaise nationalpark är värt ett besök året runt, oavsett årstid.

Sommar

Sommartid vandrar man in i nationalparken från Jäckvik, Adolfström eller Viejenäs. Förutom vandringen är parkens blomsterprakt och fågelliv sevärt.

Höst

En höstvandring i början av september är rätt tid för att uppleva fjällbjörkskogen och fjällhedarna glöda i de starka höstfärgerna. Höstlöven kan ibland hänga kvar in i oktober, särskilt på högre höjd där frost och kyla ofta dröjer lite jämfört med i de lägre liggande områdena.

Vinter

Vintertid upplevs nationalparken bäst på skidor. Tillfällena är många och du avgör beroende på fjäll- och skidvana om du vill göra en tur i kallaste midvintertid eller under vårvinterns mildare dagar då solen åter börjar värma. Skidleden följer i stort sett Kungsleden. Skoter får endast köras utanför nationalparken fram till parkgränsen.