Tivedens nationalpark
Två barn sitter på ett berg och blickar ut mot solnedgången.Foto: Fredrik Wilde

När ska du besöka parken

Tivedens nationalpark är värd ett besök året om.

Vår

Under våren njuter du av den skira grönskan och det rika fågellivet. Kanske har du tur och stöter på en spelrusig tjäder en tidig försommarmorgon.

Sommar

Sommartid kan du kombinera vandring över solvarma tallhällmarker med svalkande bad i Trehörningen från Vitsands långsträckta sandstrand. Du kan även finna svalka bland block och grottor nere i de djupa sprickdalarna.

Tänk på att det lätt blir fullt på parkeringen vid Huvudentrén mellan klockan 11 och 14 under högsäsong (15 juni till 15 september). Om möjligt, planera ditt besök till andra tider. Alternativ parkering finns vid Entré Vitsand. Det går även att vandra in i nationalparken via Bergslagsleden.

Under högsäsongen finns bemannad information vid Huvudentrén, bemanningens öppettider hittar du under:

Höst

En hösttur i oktober bjuder på färgsprakande lövträd och milsvid utsikt i den klara luften.

Vinter

Vintertid är Tiveden svårare att nå, men du kan fortfarande beundra de imponerande isformationerna i Stigmanspasset eller vandra med kängor eller snöskor ut i den tysta och gnistrande skogen.