Åsnens nationalpark
Vy över vass, sjö och himmel.Foto: Ingela Eriksson

När ska du besöka parken

Upplev alla naturens växlingar i Åsnens nationalpark. Vandra på hösten, skida på vintern, paddla kanot på sommaren eller stanna upp och njut av grönskan på våren.

Vår

Under våren njuter du av den skira grönskan när bokarnas löv slår ut. Lyssna till ljudet av fåglarna. Kanske ser du skogsduvan.

Sommar

Att göra en dagstur längs någon av nationalparkens stigar i bokskogen ger dig känslan av att gå under ett tak av boklöv. Stanna till eller avsluta din vandring vid någon av bryggorna som ger vackra vyer över sjön och lyssna till storlommens sång.

Höst

En höstdag i september kan du finna mycket ovanliga svampar på mark, träd eller död ved. Du kan se den vackra koralltaggsvampen. En sen höstdag kanske du besöker den sägenomspunna grottan vid Trollberget.

Vinter

Har snön kommit till Åsnen och isen till och med frusit på sjön finns möjlighet att uppleva större delar av nationalparken till fots. Men, för att gå ut på isen krävs kunskap om att ta sig fram säkert. Att följa strandkanten på isen ger en härlig känsla av milsvid utsikt. Har du tur träffar du på stora flockar av bergfink.