Skuleskogens nationalpark
Vatten, en strandkant och skog i höstskrud.Foto: Fabiola de Graaf

När ska jag besöka Skuleskogen?

Skuleskogen går att besöka året runt, men det kan krävas olika mycket utrustning och förberedelser inför ditt besök beroende på när du kommer. I juli och början av augusti är det som mest besökare. Då kan det ibland till och med upplevas som trångt och parkeringarna vid entréerna kan bli fulla och behöva stängas.

Undvik högsäsong

Under juli och början av augusti är det väldigt många besökare i Skuleskogens nationalpark. Då kan det vara svårt att komma med bil eftersom parkeringarna (speciellt Entré Syd) kan bli fulla. Du kanske inte heller får den rofyllda upplevelse du hade tänkt dig när du hela tiden möter folk.

Om du trots detta vill besöka Skuleskogen just denna tid så tänk på detta:

• Det är mest folk och störst risk för fulla parkeringar mellan 11 och 15. Planera därför helst ditt besök utanför dessa tider. Kvällarna är långa och ljusa på sommaren och en fin tid att vandra.
  • Under högsäsongen går en nationalparksbuss från naturum Höga  Kusten till entréerna Syd och Väst. Du kan då parkera bilen vid naturum och ta bussen till och från Skuleskogen för att undvika att måsta vända på grund av full parkering.
  • Undvik Entré Syd! Vill du prompt ta egen bil så välj Entré Väst eller Nord som startpunkt för ditt besök. Entré Syds parkering blir ofta full när det är mycket folk och då stängs den helt för bilar.

Bästa tiden att besöka Skuleskogen

Vi rekommenderar försommaren (maj till juni) och sensommar/höst (mitten av augusti till september) för besök i Skuleskogen. Fördelarna med att besöka nationalparken under dessa tider framför mitt i sommaren är flera:

• Betydligt färre besökare så du får en lugnare, trevligare upplevelse.
  • Skuleskogen är som vackrast under försommar och höst.
  • Mitt i sommaren kan det ibland vara väldigt varmt och torrt och bäckar kan torka ut. En vandring under försommar/höst är behagligare och det finns mer vatten att tillgå i bäckarna.
  • Stugplatser och tältplatser riskerar inte att vara fulla på samma sätt som i juli.

Oktober kan också vara en väldigt fin tid för ett besök. Då kan du mötas av en otrolig färgprakt. Men det kan också vara en tid då det börjar bli kallare och regnigare, så tänk på att vara förberedd på alla väder.

Besöka på vintern

Vill du besöka Skuleskogen på vintern så är februari och mars en bra tid. Tänk dock på att du behöver snöskor eller skidor eftersom det i delar av nationalparken ofta är mycket snö.

Läs mer om att besöka Skuleskogen på vintern här:

Vinter

Den mörka tiden

Under november till januari är det minst besökare i Skuleskogen. Det kan vara en fin tid för ett besök men du behöver vara väl förberedd. Dagarna är korta, det är kallt och om det inte ännu kommit snö så kan det komma när som helst. Det kan dessutom vara väldigt halt längs många av lederna. Här kommer några tips för dig som vill besöka Skuleskogen under lågsäsong:

• Kolla upp förhållandena innan. Har det kommit snö? Vilket väder spås? Förhållandena styr vilken och hur mycket utrustning du måste ta med dig.
  • Även om det inte är snö så kan det vara halt så ha broddar på kängorna och gärna stavar.
  • Ta med dig en pannlampa! Ljuset kan försvinna snabbare än du tror på eftermiddagen.
  • Ta med ordentligt med mat och dryck ifall vandringen blir mer utmanande än du tänkt. Tänk också på att vatten i vanliga vattenflaskor fryser vid minusgrader så ta hellre med en termos med varm dryck.

Dela med dina vänner

Dela den här sidan med dina vänner på Facebook, X (tidigare Twitter) och via mail.