Söderåsens nationalpark
En spång som är bred nog för rullstolar med räcke på vänster sida leder in i skogen. Trädstammar är fuktiga och löven har höstfärger.Foto: Länsstyrelsen Skåne

Inför besöket - Kläder, utrustning med mera

Här är lite allmän information som kan vara bra att känna till innan du besöker Söderåsens nationalpark.

Alla årstider är värda (minst) ett besök! Här är en höjdpunkt per årstid:

Nyutsprunget skirt grönt boklöv. Foto: Söderåsens nationalpark

Våren

På våren spricker bokskogen ut i overkligt, självlysande ljusgrönt.

Skärån i Skäralidsdalen i sommargrönska  Foto: Söderåsens nationalpark

Sommaren

På sommaren är grönskan djup och trolsk och svalkan behaglig i sprickdalarna.

Härliga höstfärger på bokskogen över och omkring Skärdammen. Foto: Söderåsens nationalpark

Hösten

På hösten glöder lövskogen i varma färger.

Skäralids sprickdal fotograferad från Kopparhatten utsiktspunkt. Foto: Söderåsens nationalpark

Vintern

På vintern framträder det dramatiska landskapet med sina branta klippor som bäst.

Kläder och utrustning

Skärdammen runt, Kopparhattsrundan och Odensjöpromenaden fungerar bra att vandra med vanliga skor. För övriga vandringar rekommenderas kängor eller stövlar.

Speciellt tidigt på våren kan det hända att vissa av lederna är översvämmade.

Väder

För att vara säker på att du har rätt kläder efter väder kan det vara bra att hålla koll på det aktuella väderläget i området.

Allmänt om lederna

Vi har cirka 50 kilometer vandringsleder. Lederna är väl färgmarkerade, en färg per led. Mellan en del av dem finns förbindelseleder markerade med vit färg. De flesta av våra vandringsleder är lättvandrade, några är anpassade för rullstol, rörelsehindrade eller besökare med barnvagn medan några få anses vara svåra att ta sig fram på. Oavsett om du ska gå långt eller kort, på plan mark eller i kuperad terräng är det viktigaste att du förbereder dig!

Vår vandringsledskarta finns att hämta vid något av våra infotorg ute i nationalparken, i naturum eller i turistinformationen i Röstånga. På kartan finns bland annat information om ledernas längd och beräknad tidsåtgång att gå respektive led. I naturum får du dagsfärsk information om ledtillstånd, mer detaljerad information om vandringslederna eller tips på andra besöksmål när du redan prövat allt!

Vill du förbereda dig hemma kan du ladda ner kartan här.

Självguidningshäfte

Det finns självguidningshäften över en del områden i nationalparken. Självguidningshäftena kan antingen vara en vägledning medan du vandrar, eller ett sätt att förbereda dig innan du kommer till nationalparken. Eller varför inte överraska dina vänner genom att läsa på och vara guiden på er vandring? Självguidningshäftena finns tillgängliga i naturum, eller att ladda ner här

Tillgängligheten på vandringslederna

Populärast av våra leder är Kopparhattsrundan och Hjortsprångsrundan. Vill man vara mer för sig själv går det att sätta ihop en egen runda genom att kombinera olika leder eller gå där det inte är så mycket besökare, till exempel Härsnäsrundan eller i Kvärk. Är man riktigt skogsvan och hittar bra kan man gå utanför markerade leder!

Permobil, rullstol och barnvagnslämpliga leder är till exempel Skärdammen runt (grå) och Odensjöpromenaden (svart). Även heldragna vita eller gråa linjer på kartan kan vara lämpliga för mer terränggående barnvagnar att ta sig fram på.
Tänk på att du är i naturen så stenar, rötter, sluttningar, lätta branter och ojämn mark kan förekomma.

Läs mer om tillgängligheten i nationalparken på följande webbsida

Sprickdalen efter Skärdammen är inte lämplig för barnvagn eller rullstol. Med hjälp av vår vandringsledskarta kan du säkert hitta en lagom runda, eller fråga i infodisken i naturum så hjälper vi dig gärna. Det finns en karta med förslag på lämpliga vandringar med barnvagn.

Toaletter och vatten

Innan du ger dig iväg kan du passa på att fylla din vattenflaska eller gå på toaletten.
Toaletter finns vid naturum i Skäralid (WC), i Nackarpsdalen (mulltoa), vid Dahlbergs (mulltoa), vid Liagården (mulltoa) och vid Kopparhatten (mulltoa).

Det finns en tillgänglig toalett i Röstånga, inne på turistinformationen. Den toaletten är öppen under turistinformationens öppettider.
Det finns även en toalett vid den stora parkeringen i Röstånga nedanför turistinformationen.

Tillgängliga toaletter finns i och vid naturum i Skäralid, i Nackarpsdalen, vid Liagården och vid Kopparhatten. Toalett med skötbord finns i och vid naturum.
Toalett och skötbord i naturum är tillgängliga när naturum är öppet.
Det finns även en toalett vid Dahlbergs längs Skåneleden (Röstånga-Skäralid).

Vatten finns vid naturum i Skäralid, till vänster om entrén bortanför den plattlagda delen finns en kran på väggen.
Vattnet i brunnen vid Liagården och Dahlbergs provtas inte för att se om den håller dricksvattenkvalitet och brunnarna kan sina beroende på vädret och hur mycket det regnat. Det är därför alltid bra att ta med eget vatten och vattenflaska hemifrån.
OBS... För närvarande finns inget vatten vid parkeringen i Röstånga.

Kontaktinformation om du har frågor eller om du stött på problem längs leder...
Kontakta naturum för frågor om naturvägledning, besöksinformation eller naturum.

Kontakta förvaltningen för frågor om rastplatser, träd över leder eller annat som rör skogsskötsel och förvaltning.