Färnebofjärdens nationalpark
Foto:

Krysslistor och annat På egen hand-material

Här hittar du olika utmaningar som du kan göra på egen hand. Aktuella utmaningar finns även att hämta i en låda utanför naturum i Gysinge. Ta med dem ut och utmana dig själv eller någon annan!

Om upplevelsen

Naturums vårutmaning

Har du sett en skalbagge? Wow, för det får du 4 poäng! Om du äter picknic ute får du 5! Hur många poäng får du ihop i naturums vårutmaning?
Naturums vårutmaning (pdf)

Kryssa vårtecken

Har du hittat tussilago än? Hört koltrasten sjunga? Ge dig ut och leta efter våren!
Kryssa vårtecken (pdf)

Kryssa grod-/kräl-/slingerdjur

Har du turen att träffa en kopparskimrande kopparödla? Eller kanske hittar du en skogssnigel!

Kryssa grod-/kräl-/slingerdjur (pdf)

Kryssa Jag har aldrig

Har du testat något nytt i friluftslivet? Fiskat? Klättrat i träd? På den här kryssbrickan får du själv skriva/rita det nya du testar! Ge dig ut och testa något nytt nu, lycka till!

Kryssa Jag har aldrig (pdf)

Kryssa naturreservat i Uppsala och Gävleborgs län

I Gävleborgs län finns ca 230 naturreservat, i Uppsala län ca 180 stycken. Hur många har du besökt? Använd krysslistan som en meny för utflyktsmål, och ge dig ut och kryssa! Kanske hittar du nya pärlor.

Kryssa naturreservat (pdf)

Kryssa naturreservat i Biosfärområdet

I Biosfärområde Älvlandskapet Nedre Dalälven, där Färnebofjärdens nationalpark är det så kallade kärnområdet, finns många naturreservat med unik natur att njuta av. Använd den här listan för att kryssa i vilka naturreservat du har besökt i biosfärområdet.
Listan är framtagen i samarbete med Biosfärområde Älvlandskapet Nedre Dalälven.

Kryssa naturreservat i biosfärområdet (pdf)

Kryssa småkryp

Har du sett en tvestjärt? Eller kanske en nyckelpiga? Ut och kryssa småkryp!

Kryssa småkryp (pdf)

Kryssa flygfän

Ge dig ut och leta efter fjärilar, sländor och andra flygfän!

Kryssa flygfän (pdf)

Kryssa sova ute

Har du sovit ute? Hur då i så fall? I tält? Eller kanske under bar himmel? Varför inte testa något nytt!

Kryssa sova ute (pdf)

Kryssa sommartecken

Har du badat, gått barfota eller kanske byggt ett sandslott? Ge dig ut och kryssa sommartecken!

Kryssa sommartecken (pdf)

Kryssa ätbart ute

Har du smakat på rödklöver eller maskrosblad? Kom ihåg att bara smaka på sådant du är säker på vad det är.

Kryssa ätbart ute (pdf)

Naturums sommarutmaning

Har du sett en fågel med mat i näbben? Grattis, det är värt 5 poäng i naturums sommarutmaning! Om du lyckas se myror på rad får du 3 poäng! Hur många poäng kan du samla ihop?

Naturums sommarutmaning (pdf)

Naturums höstutmaning

Kan du hitta ett löv med tre olika färger? Grattis, då får du 3 poäng! Lyckas du se en kotte med gnagmärken är det värt 5 poäng! Utmana dig själv eller någon annan i naturums höstutmaning. Hur många poäng lyckas du skrapa ihop?

Naturums höstutmaning (pdf)

Kryssa hösttecken

Har du sett frost i gräset än? Gula blad? Ut och kryssa hösttecken!

Kryssa hösttecken (pdf)

Kryssa svampar

Vilka svampar kan du hitta på din skogstur? Ta med det här kryssa-uppdraget ut, och lycka till!

Kryssa svampar (pdf)

Kryssa snöåk

På hur många olika sätt kan du åka på snön? På mage? På längdskidor? Kanske på något nytt sätt?

Kryssa snöåk (pdf)

Kryssa vinterupplevelser

Har du gjort en snöängel? Eller kanske fikat utomhus? Hur många av de 12 rutorna kan du kryssa?

Kryssa vinterupplevelser (pdf)

Naturums vinterutmaning

Kan du hitta fågelspår i snön? Grattis! Det är värt 2 poäng i vår Vinterutmaning. Blåsa en såpbubbla i minusgrader? Wow, för det får du 5 poäng! Samla så många poäng som möjligt.

Naturums vinterutmaning (pdf)

Ut och njut nu. Lycka till!

Hela året

Plats